Inregistrarea incasarii in Emitere > Incasare
In acest articol
Informatiile necesare emiterii unei incasari
Emitere > Incasare, atunci cand o inregistrezi din pagina dedicata, trebuie sa completezi urmatoarele informatii.
Nume sau CIF client
In acest camp, selectezi clientul pentru care doresti sa inregistrezi incasarea. Poti selecta dintre clientii deja disponibili in Nomenclatoare > Clienti sau poti adauga un client nou, exact cum procedezi la emiterea unei facturi. Daca e cazul si trebuie sa modifici informatii legate de client, ai acces la pagina de editare direct de aici, cu butonul Modifica („creion”).
Tip Document
Selecteaza tipul de document de incasare, din lista disponibila, in functie de modalitatea prin care clientul a efectuat plata catre firma ta. Implicit, programul este setat pe ordin de plata daca nu s-au inregistrat alte incasari de la clientul respectiv din meniul acesta.
Cont bancar sau Curier/Porcesator
In functie de tipul documentului de plata selectat, se afiseaza campul Cont Bancar sau Curier/Procesator.
In cazul in care ai ales Ordin de plata, Extras de cont, Bilet la ordin, CEC si Card poti completa Cont Bancar, pentru Cart online sai Ramburs poti selecta Curier/Procesator.
Aceste informatii nu sunt obligatorii si se preiau apoi in Extrase bancare respectiv Borderou curier.
Serie si numar/ Numar
Campul Serie si numar este afisat doar daca ai selectat tipul de document ca fiind chitanta.
Daca selectezi oricare alt tip de document pentru incasare, se afiseaza campul Numar, unde poti completa manual numarul documentului.
BINE DE STIUT!
Chitanta este unicul document de incasare care se inseriaza si caruia i se aloca numar. Astfel, pentru emiterea de chitante, ai nevoie mai intai de o serie de chitante, setata in Configurare > Serii documente, pe care sa o marchezi ca implicita. SmartBill aloca numerele in ordine cronologica, pentru fiecare chitanta.
Data emiterii
In mod automat, data emiterii este precompletata cu data curenta. Desigur, ai posibilitatea de a selecta manual data dorita, din trecut sau din viitor.
Valoare
Completeaza suma pe care ai incasat-o de la clientul selectat.
Facturi neincasate
Daca pentru clientul selectat exista facturi emise in SmartBill pentru care inca nu ai inregistrat plata, ele sunt afisate in aceasta sectiune. Daca ai introdus valoarea incasarii in campul corespunzator, aceasta s-a repartizat pe facturile neincasate din lista.
Repartizarea sumelor se face incepand cu cea mai veche factura (ne raportam la data emiterii facturii). In functie de suma disponibila, se vor acoperi integral cate facturi este posibil.
Pentru a repartiza in mod diferit valorile, poti edita campurile precompletate.
Nu este obligatoriu ca valoarea integrala a incasarii sa fie repartizata pe facturile neincasate. Se poate repartiza partial suma incasata, sau se poate emite incasarea fara repartizare (spre exemplu, pentru cazul inregistrarii unei incasari in avans.)
Daca suma repartizata acopera integral valoarea facturii, atunci se afiseaza bifa in bulina albastra, in dreptul valorii.
Daca efectuezi click pe optiunea Incaseaza tot in dreptul unei facturi, atunci campul Valoare repartizata pentru acea factura se autocompleteaza cu soldul total al documentului.
Linia de total afiseaza pe coloane: totalul rezultat din valoarea facturilor neincasate pe respectivul client, totalul rezultat din soldul facturilor neincasate, totalul valorilor repartizate.
Reprezentand
Campul Reprezentand se precompleteaza conform cu repartizarea care a fost realizata: contravaloarea totala/partiala pentru factura (serie numar) din (data).
Incasarea fara repartizare pe facturi
Daca nu ai inregistrate facturi neincasate pe care sa repartizezi suma achitata de client, poti inregistra plata, urmand sa o repartizezi pe facturile ulterioare ale clientului.
Daca alegi sa inregistrezi o incasare fara a o repartiza imediat pe o factura emisa, in raportul Rapoarte > Incasari gasesti incasarea cu status Emisa, iar ulterior o poti factura.