Stornare pe pozitii
In acest articol
Stornarea pe pozitii este procedura care asigura afisarea pe factura storno a tuturor produselor/serviciilor sau discounturilor care au fost adaugate pe documentul initial. Se diferentiaza de stornarea valorica prin faptul ca pe ultima se afiseaza un comentariu „Storno factura <serie numar> din data de...” si valoarea totala a facturii, fara sa fie identificate pozitiile de pe document.
Din aceasta cauza, recomandam utilizarea acestui tip de stornare in SmartBill.
Stornarea pe pozitii este optiunea implicita in aplicatie si poate fi activata/dezactivata din pagina Configurare > Preferinte personale.
Pentru a face o stornare, urmeaza pasii:
- mergi la Emitere > Factura storno;
- se deschide fereastra Alege facturi de stornat in care sunt afisate facturile emise;
- identifici documentul/documentele pe care il/le vei storna. Aici poti folosi filtrul si calendarul;
- bifeaza casuta din dreptul documentului (poti selecta mai multe documente ale aceluiasi client) pentru a-l selecta si apasa butonul Storneaza.
Pe stornare sunt preluate automat datele clientului, produsele/serviciile facturate initial si cantitatile cu minus.
Exista mai multe situatii posibile:
- stornare produse;
- inlocuirea unor produse cu altele (stornare + adaugare produse);
- stornare factura de avans;
- stornare „de la zero”.
Stornare produse
Ai vandut 5 produse catre clientul tau si ai emis o factura pentru ele. Clientul iti returneaza 2 produse din cele 5 de pe factura initiala.
In Emitere > Factura storno - dupa identificarea facturii si selectarea ei, sunt afisate cele 5 produse vandute. In acest caz, trebuie sa stergi din lista (de la X) produsele care NU sunt returnate.
Valoarea produselor ramase pe document, cele care au fost returnate, se calculeaza automat.
Inlocuirea unor produse cu altele
Ai emis clientului o factura prin care ii vinzi 4 produse. Clientul iti returneaza 2 produse si vrea la schimb alte 2 produse.
In Emitere > Factura storno identifici factura de stornat si o selectezi. Sunt afisate cele 5 produse vandute. In acest scenariu, trebuie sa:
- stergi din lista (de la X), produsele care NU sunt returnate;
- adaugi cele 2 produse pe care le doreste la schimb.
Aplicatia calculeaza automat diferenta de pret intre produsele stornate si cele adaugate. Pot fi si aici 3 situatii pentru factura storno emisa:
- Valoarea totala a produselor returnate este aceeasi cu valoarea totala a produselor oferite la schimb – clientul nu iti mai plateste nimic pentru produsele inlocuite;
- Valoarea totala a produselor returnate este mai mare decat valoarea totala a produselor oferite la schimb – clientul iti plateste o diferenta de pret;
- Valoarea totala a produselor returnate este mai mica decat valoarea totala a produselor oferite la schimb – ii platesti clientului diferenta de pret.
Stornare factura de avans
Daca ai emis factura de avans si acum e achitata si diferenta pentru produsul/serviciul pe care l-ai vandut, poti sa emiti o factura cu valoarea corecta, prin stornarea avansului. Mai multe despre factura de avans gasesti in articolul Factura de avans.
Din pagina Emitere > Factura storno, dupa identificarea facturii si selectarea ei, trebuie sa adaugi pe factura produsul/serviciul pentru care s-a platit avansul cu pretul intreg. Valoarea finala a facturii va fi egala cu diferenta dintre pretul produsului si avansul achitat.
Factura storno „de la zero”
Accesezi pagina Emitere > Factura storno, dar inchizi fereastra din care alegi facturile de stornat si completezi datele, ca la emiterea unei facturi obisnuite, dupa cum urmeaza:
- completezi datele clientului tau;
- completezi datele produsului, insa in campul Cantitate completezi valoarea cu minus, astfel incat rezultatul final, totalul facturii, sa fie negativ – o caracteristica a facturii storno.