Adaugare si modificare clienti
In acest articol
In contul SmartBill, poti salva clientii in nomenclator prin mai multe metode:
- Prin import daca exista o activitate pe firma in momentul in care ai creat contul SmartBill si ai deja o lista de clienti. Detalii despre import in articolul Nomenclator clienti;
- Prin adaugarea manuala a clientilor noi.
Adaugarea manuala a clientilor
Exista doua metode de adaugare manuala a clientilor:
- de la butonul +Client (aflat in partea dreapta sus) si cand emiti documente ( factura, aviz, proforma, voucher);
- daca apesi butonul Adauga client aflat in partea de jos a listei afisate in selectorul pentru campul Nume sau CIF/CNP.
Indiferent de unde incepi adaugarea datelor clientului, procesul este acelasi:
- completezi campul CIF /CNP;
- completezi campurile obligatorii: Denumire, Adresa, Localitate, Judet, Tara (fara aceste date, nu poti face salvarea clientului);
- daca este posibil, iti recomandam sa adaugi date in cat mai multe campuri.
BINE DE STIUT!
Este important sa ai cat mai multe informatii salvare in SmartBill atunci cand adaugi un client nou. Ele te vor ajuta sa administrezi mai bine documentele si tranzactiile pe care le ai cu acestia. Spre exemplu, nu vei putea trimite facturile pe email clientilor tai fara o adresa salvata.
SmartBill a automatizat preluarea informatiilor pentru clientii persoane juridice din Romania. Daca introduci un CIF corect al unei firme din tara, marcajul „nor” din dreptul campului CIF/CNP devine albastru. Norul albastru indica faptul ca a fost identificata o firma care are CIF-ul respectiv, iar daca il apesi, datele acesteia sunt preluate direct de la ANAF.
BINE DE STIUT!
In cazul persoanelor fizice, sunt acceptate mai multe moduri de completare a identificatorului (CNP). Astfel, poti folosi:
- un CNP valid
- semnul minus „-"
- cifra 0 sau un sir de 0 (nu mai mult de 13 zerouri).
In campul Email, din datele clientului, poti completa mai multe adrese de email pentru clientul tau, despartite prin “,” sau “;”. Tine cont de faptul ca daca trimiti documente din SmartBill catre acest client, documentele se vor transmite catre toate adresele memorate in nomenclator.
BINE DE STIUT!
In momentul in care salvezi in nomenclator, pentru un client, doua sau mai multe adrese de email, se afiseaza un mesaj care iti spune ca adresa de email nu este valabila. Daca esti convins de corectitudinea adresei, ignora avertismentul.
Modificarea datelor clientilor
Poti modifica datele clientilor salvati in orice moment. Acest lucru se face in fereastra Modificare client care este accesibila:
- din Nomenclator > Clienti, daca apesi butonul Modifica date client din coloana Actiuni si adaugi date noi sau le schimbi pe cele existente.
- din pagina de emiterea a documentelor, dupa ce ai selectat un client si apesi pe butonul marcat de un „creion” afisat in dreapta campului Nume sau CIF/CNP.
In cazul in care modifici CIF-ul sau denumirea unui client, la filtrele din rapoarte clientul va aparea de mai multe ori (cu toate denumirile/CIF-urile).
EXEMPLU
Sa presupunem ca ai un client denumit CLIENT 2 caruia ii modifici CIF-ul (in cazul nostru adaugam cifra 4 la final). Ce se intampla in acest caz:
- In paginile de emitere a documentelor, in selectorul pentru clienti, denumirea CLIENT 2 va fi afisat cu CIF-ul nou.
- In raportul documentelor emise (de exemplu, Facturi emise), la filtrul dedicat clientilor, CLIENT 2 apare de doua ori, atat cu CIF-ul vechi, cat si cu cel nou. Indiferent de care dintre cele doua „versiuni" selectezi, se vor afisa toate documentele emise in perioada stabilita, indiferent de CIF. Vei avea facturi emise pe ambele CIF-uri.